INFORMATION SANGELSTAINEN[1]
Sangelstainen (av sång) eller Klangstenen är en unik sten som finns på Lajkarhajd i Lärbro socken. Stenen har troligen haft betydelse för människorna redan under stenåldern. Det är en ca 1,5 m stor offersten. Stenen som har en metallisk klang har därför blivit föremål för många sägner. Skålgroparna i stenen anses härröra från stenåldern. Dessa benämnes också som Älvkvarnar. Ordet älva är en feminin form av det fornnordiska ordet Alf. Alferna var de dödas andar eller också var de ursprungliga fruktbarhetsväsen. De ansågs kunna påverka jordens växtkraft. Man offrade smör eller andra gåvor till alferna i skålgroparna för att få en god skörd. Benämningen kvarn kan komma från att handrörelsen när man smörjer en skålgrop påminner om en handkvarnsrörelse. 

Det rytmiska klingandet när stenen bearbetades var en del av fruktbarhetskulten när skålgroparna tillverkades. Groparna är i form av enkla hällristningar gjorda i huvudsak under bronsåldern för tretusen år sedan, men kan även ha sitt ursprung från stenåldern. Skålgropar hör arkeologiskt till hällristningar och förknippas främst med bronsåldern. Geologiskt är klangstenar vanligtvis fonoliter (av grekiskans fone = ljud och lithos = sten). Fonolit är en tät vulkanisk bergart som finns i Ungern, Tyskland och Frankrike. I Sverige förekommer den endast som lösa stenar. Stenens mineraler bildar parallella kristaller, som vid slag avger ett klingande metalliskt ljud.

[1] Lärbro Hembygdsförening
 

NIMB
NIMB

No Input Mixing Board - Instrument? Genre? or both?
This thesis examines whether No Input Mixing Board is an instrument, genre or a combination of the two, and what and who decides whether No Input Mixing Board is defined as a genre or an instrument. The degree project is based on accepted definitions of genre and instruments and compares them with current research regarding the No Input Mixing Board. The comparison is presented in two different figures and my conclusion is that No Input Mixing Board is an instrument. However, this may change over time depending on the critical mass of stakeholders, listeners and audiences who gather around and want to be associated with the No Input Mixing Board. It is also the stakeholders, the audience and the listener who ultimately decide whether it develops into a genre.